Autentificare | Creare cont | Contacti-ne
 
 
Diverse     Bibliofilie     Orologerie     Bijuterii     Argint     Sticla     Sculptura     Pictura     Icoane     Covoare     Mobilier    

 
Angela Tomaselli
 
Pe FanArt sunt expuse
25 lucrari de
Angela Tomaselli.
 
 

Auto-prezentare

Biografie

1943

Nascuta la 5 noiembrie in Brezoi, Valcea,de origine italiana pe linie paterna

1957-1961

Urmeaza cursurile cercului artistic de la scoala de arte din Ramnicu Valcea.

1961-1967

Este studenta la institutul de arte plastice Nicolae Grigorescu, sectia arta monumentala;lucreaza cu G.Popescu ,Simona Vasiliu Chintila, E.Schileriu si C.Ioanid.

1967-

Alege la absolvirea facultatii postul de muzeograf in cadrul Muzeul de Arta Moderna si Contemporana din Galati.In cercul de artisti tineri din Galati ii regasim pe Eugen Holban, Ingo Glass, Ioan Simion Marculescu si pe criticul de arta Maria Magdalena Crisan.

1968

Participa cu lucrari la expozitia de grup organizata la UAP din Galati si la Salonul anual de arta al filialei Uniunii Artistilor Plastici din Galati.La cel din urma, va participa constant, in perioada 1968-1993.

1969

Participa pentru prima oara la expozitia republicana, organizata in Bucuresti.O vom regasi aici cu lucrari si in aproape toti anii, pana in prezent.

1970

Accepta oferta de a preda ca profesor la Liceul de Arta din Galati, unde ii va avea ca elevi pana in 1922 , pe Aurel Cucu, Mircea Eliade , Maria Manolescu, Mircea Manelici, Romeo Pervolovici, Viorica Sladescu, Elena Vlad.

Organizeaza prima expozitie personala, la Casa de Cultura din Galati.

1971

Este primita ca membru in Uniunea Artistilor Plastici din Romania.

1972

Se organizeaza la Bacau, in Galeria de arta a U. A..P., expozitia de grup, Promotia 1967 (editia 1 ).Participa cu lucrari alaturi de artisti din generatia sa:Ilie Boca, Elena chinschi, Constantin Doroftei, Cornelia Dedu.

Participa la expozitia organizata la Casa Ziaristilor din Galati.

1973

Face primele calatorii de studiu peste hotare, in Cehoslovacia si Ungaria.

Participa la editia a doua a expozitiei de grup, Promotia 1967, la Galeria de arta a UAP, Bacau.Ca si in anul

anterior, expozitia este repetata la Targul Ocna, Bacau.

1974

Este coautor, alaturi de Eugen Holban, s i asigura grafica primului volum al albumului Arta Populara(din jud.Galati), editat de Comitetul de cultura si de Centrul judetean de indrumare a creatiei populare, Galati.

Participa la expozitiea de grup Sensuri in abordarea peisajului , organizata de Natalia Buceac, la Muzeul de Arta Moderna si Contemporana, Galati.

1973

Face primelor calatorii e studiu peste hotare, inCehoslovacia si Ungaria.

Participa la editia a doua a expozitiei de grup, Promotia 1967, la Galeria de arta a Uap,Bacau.Ca si in anul anterior, expozitia este repetata la Targul Ocna, bacau.

1976

Figureaza in Dictionarul artistilor romani contemporani, de Octavian Barbosa, editura Meridiane.(pag.483)

Participa la expozitia de grup organizata la Galeriile de arta ale UAP, in Suceava.

La Muzeul de Arta Moderna si Contemporana din Galati , Maria Magdalena Crisan organizaneaza si editeaza catalogul expozitiei de grup, Realitatea si formelor ei de expresiei..Angela tomaselli expuse alaturi de Horia Bernea, Ion Bitzan, Serban Gabrea, Ana Lupas, Radu Tanasescu si Clara Tamas .

Primeste Premiul I pentru pictura la expozitia republicana a cadrelor didactice, organizata in Bucuresti, la Muzeul RSR.

1977

Expozitia personala vernisata la Galeria Eforie, Bucuresti se bucura de prezentarea criticului de arta Amelia Pavel.

Participa la expozitiile de arta contemporana romaneasca, organizate la Moscova (Rusia) si Budapesta(Ungaria).

Participa cu lucrari la expozitia republicana, organizata la Teatrul National din Bucuresti.

1981

face o calatorie de studiu in Italia, unde viziteaza Roma, Pompei, Venetia si Torino.

1983

Participa in grecia, cu lucrari , la expozitia de arta contemporana romaneasca.

Prima expozitie personala organizata in strainatate, La Academia di Romania din Roma, Italia.

1988

Deschide o expozitie personala la Galeria Caminul Artei, Bucuresti(prezentare-criticul de arta Virgil Mocanu).

1989

Expune impreuna cu Sergiu Dumitrescu siSimion Marulescu, la Galeriile de arta ale U.A.P.,Galati(prezentare- Maria Magdalena Crisan).

1993

Se stabileste definitiv in Bucuresti .

1994

Participa la tabara de creatie rganizata de pictorul Ion Vasai, la Moinesti , Bacau , impreuna cu Suzana Fantanariu , Stefan Iacobescu , Ilena Micodin , Ala Jalea Popa, horea mihail , Ilie Boa , Ion Salisteanus.a.

1995

Participa la expozitia de grup Saloanele Moldovei, organizata la Chisinau(Republica Moldova) si si Bacau(Romania )

Participa la tabara de creatie din Strehaia, Mehedinti, alaturi de ion Dimitriu, Irina predescu, Ion salisteanu.

Participa impreuna cu (printre altii) A.M

1996

Participa impreuna cu , printre altii;A.M. Agrippa, Ion Grigore, Victor Hreniuc, Costin Nemtul la tabara de creatie si la simpozionul organizat la ipotesti, Botosani.

1997

Vernisajul expozitiei de grup la Galeriile de arta Artex ale U.A.P., Ramnicul Valcea.

Expozitia de grup Sacrul in Arta, in organizarea criticului de arta Alexandra Titu, la Sala Brancusi(Palatul Parlamentului), Bucuresti.

Participa la expozitia de grup Dunarea in Arta romaneasca organizata la Viena,Austria.

Participa la expozitiile internationale din Orleans si Tours,Franta, orgaizate de Asociatia culturala Soleil de l'Est (presedinte Michel Gavaza)

1998(mai , 30 iunie,30)Primeste Marele premiu la Salonul de Sud,organizat la Ramnicul Valcea.

1999

Expozitia personala la Casa Pogor din Iasi , cu o prezentare facuta de poeta Ana Blandiana si la Galeria Cupola(Iasi), in prezentarea criticului Valentin Ciuca.Numarul revistei culturale Convorbiri literare este ilustrat complet cu lucrari din aceasta expozitie.

Participa la expozitia Sacrul in arta, organizata in Sala Constantin Brancusi(Palatul parlamentului) Bucuresti cu prilejul vizitei IPapei Ioan Paul al II-lea la Bucuresti(curator- criticul de arta Alexandra Titu).

Participa la Mogosoaia, 1999 -tabara de creatie plastica, organizata de Centrul Cultural National Mogosoaia, Bucuresti. Dintre participanti ;

Expozitii

Angela Tomaselli si taina lui Endymion

“Transformati-va in ramuri/in flori/si in fructe/(...)veti fii cantariti la cules.”

(Antoine de Saint-Exupery)

Pentru Angela Tomaselli, alternativa exista ca o neintrerupta cautare a fiintei celuilalt, ca un necontenit izvor de bucurie.Un fel de intelepciune orientala, generoasa, asigurand sanatatea ei spirituala si insusi echilibrul,sale.Registrul pe care s-a miscat –inca de la debutul sau, atat de exuberant si tenace (in 1968)-a fost la fel de amplu ca si acela al creatiilor pe care le-a slujit (fie in viziuni ciclice, atotcuprinzatoare, fie in compozitii narativ –simbolizante, precum seria “florilor” sau “Black cat”), de la realitatea inedita , nuda si pe alocuri aspra, la fabulos, de la lirismul intim, la unul comic, cu tenta moliereasca, de la senitate la grandoarea culorii.

Cu toata aceasta admirata adecvare la coordonare spirituale ale coordonare spirituale ale discursului plastic si la timbrul afectiv al acestuia, artista aceasta proteica a izbutit sa se cristalizeze stilistic, ca o personalitate bine conturata.

Caci pentru A. Tomaselli stilul nu inseamna un sistem oarecare de linii prestabilit si imuabil, o “schelarie” exterioara, o grila aplicabila oricarui continut.Imaginand si plasmuind in functie de sensul si forma compozitiei, ea nu a impus niciodata acestuia “chingilr” unui “palteon” stilistica arbitrar, haotizant.

La ea, -chiar de la primele expozitii de grup din anii ’70-’80 continutul genereaza firesc stilul, modulatia culorilor,impreuna cu toate schimbarile si nuantele acestora, o situatia diferita, un personaj aparte , diferit ca valenta morala poate declansa modificari in planul expresiei.Linia inceta uneori sa mai fie a gratiei, a tandretei,si devenea rupta, acuzatoare, o arma secreta a sarcasmului si a satirei, precum altadata la Honore Daumier.

Destinul picturii Angelei Tomaselli ramane subsumat acelui ideal renascentist pentru care arta este o “cosa mentale”, iar perceptia asupra culorii este nimic altceva decat efectul unei rafinate concentrari a sensurilor ei ideatice.

Armand Steriadi critic de arta

Mitologii subiective.Amintiri suprapuse

Titlurile ciclurilor de lucrari ale Angelei Tomaselli din ultima perioada-definesc un univers comun, intens subiectiv, in care se impletesc cele doua filoane motivationale:cel al patrimoniului cultural disponibil ca sursa de teme si solutii formale si cel al experientei personale, citite ca o arheologie a subiectului.O figuratie bogata, uneori misterioasa alteori dezvoltand explicit o tema iconografica ,traditionala,un expresionism vitalist, dramatic si expansiv, o fluiditate a liniei si a maelor cromatice traduc in rigoarea unui spatiu bidimensional imperiul unui timp heraclitic.Nucleul motivational al creatiei sale este tocmai aceasta traire a timpului care anima un univers material disponibil spre forme,evenimente,fabule,recurente,si momente unice.Uneori, elemente figurale secventiale se aglomereaza,se suprapun, umplu pana la refuz spatiul definit de cateva mari pete de culoare, in raporturi intense ,alteori in spatiul ce se deschide infinit, o singura figura se impune.

Discursul linear si discursul cromatic se suprapun in aceeasi lunecare, dar nu coincid, semnificand tocmai aceasta dependenta provizorie a materiei si formei unul "epic" ce le converteste in realitatea efemera si le separa pe ntru a le pregati pentru situatii si fabulari noi.

Ansamblul mitologiilor sale, subiective este guvernat de aceeasi libertate, p;rovrnind din constelatii mitice diferite - universul folclorului, mai curand narativ decat plastic, o istorie deja departata, absorbita de mit, a medievalitatii bizantine, in spatele careia se afla, motivand-o sacralitatea crestina, la antipod, actualitatea unui cotidian prezent, lecturat prin deschiderea sa culturala, restrictiv lirica, vesela si nostalgica. Repertoriul iconic permite glisarea dintre aceste teritorii si coexistenta lor. Pasari cu complexul lor destin simbolic, balauri, cai, caini, animale fantastice apartinand fabulosului tuturor civilizatiilor care transpun in animalier un sistem al fortelor ascunse ale lumii alaturi de figurile umane schematice, fulgurante, uneori definite istoric, alteori sustrase oricarei localizari. In fine, calul si calaretul care, cuplate cu balaurul, actualizeaza figura legendara a sfantului militar crestin, Sfantul Gheorghe - care preia povara semantica a divinitatii si eroilor ucigatori de balauri ai vechilor civilizatii..

Relatia cu patrimoniul acestor nivele culturale este, cel mai ades , liber , fragmentar punand pagina tocmai simultaneitatea prezentei tuturor formularilor si cheilor de lectura in formatia artistului contemporan .

Cel mai recent ciclu La sud -est de Eden, preia, polemic si ironic -ironia functionand in mai multe planuri- celebrul titlu al lui Steinbeck. Inversand, intr-o geografie dominata de noii vectori ai politicii mondiale, localizarea Paradisului in lumea civilizatiei occidentale, Angela Tomaselli delimiteaza lumea balcanica, definita prin lentoarea desprinderii ei de radacinile in prestigioasele universalisme eline si crestin- ortodoxe. Cu istoria sa complicata, tragica, cu arta ei majestuoasa si mistica, rafinata si somptuoasa, sobra , cultivand o abstractie ce nu exclude figura , semnul antropomorf, ci grosierul materiei si retorica suferintei sau juisantei senzuale, cu modul sau exigent, provincial si mediat de a integra tendintele contemporaneitatii culturale, mai curand ca metode ( puse in cauza sau practicate ) decat ca model direct, aceasta lume balcanica se impune, pentru Angela Tomaselli, mai mult decat ca ca un univers al referintei, ca un univers al apartenentei.

Fragmentarea, suprapunerea, simultaneitatea instaurata intre lectura si distantatul camp al realitatii istorice/ mitice/ legendare, coexistenta de figuratie si abstractie libera, de rigoare si expresivitate pur subiectiva, reductia formala a repertoriilor figurale citate apartin, nendoielnic, metodologiei postmoderne. Dar, polemic, in circumscrierea campului referintei, in respectarea sensului profund al civilizatiei invocate/evocate, in exprimarea sentimentului sau dominant, de tragism sublimat, convertit, sacral ,ea investeste toata aceasta traditie cu capacitatea de a functiona, inca imprimand culturii prezentului o directie de miscare, o crestere, o continuitate, un destin.

Alexandra Titu

"totul este o lume a miracoluluiorganizata dupa legi si ritmuri fundamentale, pentru care culoarea devine ratiunea de a fi, capatand puteri de expresie simbolice...

Pictura Angelei Tomaselli este una dintre imaginile posibile ale acestei lumi, pe care artista si-a imaginat-o,prilejuind un moment in care putem inca o data vorbi de sentimentul pentru culoare al plasticii romanesti.

Maria Magdalena Crisan

...O revenire staruitoare, nu atat la teme, cat mai ales la modalitatea de expresie plastica, este ceea ce confera unitate si am putea spune chiar stil picturii atat de lirice totusi a Angelei Tomaselli.

un univers al florilor uriesesti, dilatate pe ceruri pure, nu intotdeauna de azur sunand in armonii coloristice, in care familiile brunurilor si galbenurilor sunt punctate de accente albastre..Peisajele sunt construite din elementele florii:tulpini, aripi, petale, aripi, sepale, stamine, recognoscibile ca atare sau metamorfozate pe negandite in neasteptate aripi de fluturi participand prin cromatica la acelasi univers de forme sinuoase, catifelate.

Dar pacea unora si framantarea celorlalte sunt topite in aceeasi intelegere modern -lirica a vietii, exprimata mai ales in graiul unor culori temperate, curate, albastruri, galbenuri, rosuri calde, strabatute nelinistitor de cordoane albe si negre, de accente violete, verzi, conferind tablourilor Angelei Tomaselli o pecete proprie in pictura noastra contemporana.

Paul Petrescu, in Arta

1983

Intotdeauna, in arta, mi s-a parut important nu ceea nu mai vazusem, ci ceea ce stiam parca dintr-o alta viata.Frumosul l-am descoperit intotdeauna in masura in care imi dadea senzatia nu a cunoasterii, ci a recunoasterii.M-am intrebat de la inceput , din clipa cand i-am vazut pentru prima oara un tablou, ce am recunoscut in panzele Angelei Tomaselli.Ce imagine intrezarita de mult, in adolescenta, in copilarie, sau poate si mai mult, inainte de nasterea mea,si pierduta de atunci fara speranta sub mormanele de timp, a izbucnit catre mine, recunoscuta din prima clipa , din panzele cu flori imense, mai mari decat arborii, cu dealuri inaripate, mai zburatoare decat pasarile, cu limpezi culori, mai curate decat le-a separat Dumnezeu?

Mi-ar fi greu sa raspund, dar gasesc in fata tablourilor generatoare de o intima si ciudata lumina ale Angelei Tomaselli o bucurie adevarata care simt ca ma astepta de mult.Caci din fericire valorile artistice nu se stabilesc prin ecuatii:cine vrea sa inteleaga ceva nu cere certitudini, se multumeste cu miracole.

Rod al combinarii fericite a unei ascutite inteligente si a unui fond emotional puternic, nealterat, panzele acestei pictorite timide, cu glasul aproape soptit, au indrazneala propriei lor straluciri si nu se sfiesc sa-si strige, colorat si energic, frumusetea si arta.Sa nu ne lasam inselati de tineretea si exuberanta acestei picturi:dincolo de ele se ascund, cu aproape dramatica discretie, linia savanta si sentimentul profund.Presimt in fiecare linie si in fiecare tusa de culoare din pictura angele Tomaselli existenta unui talent de exceptie si apartenenta la breasla, inmultita rar in eternitate cu cate unul, a artistilor adevarati.Iar in materie de arta, ce poate fi mai sigur decat o banuiala?

Ana Blandiana, prezentare catalog expozitie, galati

Angela Tomaselli si-a intemeiat discursul plastic pe datele sensibilitatii si capacitatilor imaginative , pe care le cultivi cu deosebita grija.Raportul in care s-au aflat , inca de la lucrarile de debut, nivelele rationale, afective si senzoriale a cunoscut deplasari spre un pol sau altul a acestor componente ale limbajului plastic.Pentru o buna perioada de timp, dominata in panzele si desenele Angelei Tomaselli a fost efuziunea lirica, dezvoltata deo[otriva in ductul grafic si in regimul cromatic.O anume inclinare spre tensiunea expresionista se traduce, in creatiile acestei etape, printr-o agitare a tuselor si prin nervul liniei.Fie ca repertoriul imagistic cuprinde elemente de peisaj, figuri umane sau , inca de la inceput, eruptii ale imaginarului, lucrarile tind sa pastreze un echilibru relativ intre efortul rational si explozia lirica.

Lucrarile din recenta expozitie pe care Angela Tomaselli a prezentat-o la bucuresti, la galeria simeza, o surprind pe artista intr-un moment de sinteza, cand mai vechile preocupari in domeniul limbajului si a structurii imaginii au ajuns la clarificari si rezolvari care asigura artistei o pozitie de primplan in dezbaterea actuala asupra imaginii. 

 
   
   
 

Echilibru si armonie in opera Michaelei Craciun

Mariana Pogonici - Scene de viata

Viorel Hutu si arta mozaiculuI

Daniel Craciun si meditatiile sale asupra vietii

Iluminarile traumei sau "Poveste din pestera cu soare"

Mai multe...



      
 © Copyright 2004 Abc Soft Bucuresti srl. Site-ul este in constructie.