Autentificare | Creare cont | Contacti-ne
 
 
Diverse     Bibliofilie     Orologerie     Bijuterii     Argint     Sticla     Sculptura     Pictura     Icoane     Covoare     Mobilier    

 
Letitia Oprisan
 
Pe FanArt sunt expuse
75 lucrari de
Letitia Oprisan.
 
 

Auto-prezentare

Biografie

S-a nascut in 27 martie 1937 CABESTI-PODUL TURCULUI, Bacau.
A absolvit Academia de Arte Frumoase “Nicolae Grigorescu” la sectia pictura in 1967.
In 1969 debuteaza ca artist.
In 1975 devine membra a Uniunii Artistilor Plastici din Romania.
Din 2000 este membra a Asociatiei Internationale a Artistilor Profesionisti.

Expozitii

EXPOZITII PERSONALE :

1967-BUCURESTI-GALERIA ATENEUL TINERETULUI
1971-BUCURESTI-HOLUL TEATRULUI MIC
1972-BACAU-GALERIA MUZEULUI DE ARTA
1972-BACAU-INSTITUTUL PEDAGOGIC
1974- BACAU-GALERIA MUZEULUI DE ARTA
1974-SLANIC MOLDOVA-CASA DE CULTURA
1979-DUSSELDORF/GERMAIA-GALERIA VIELER & BANDER
1982-MAMAIA-HOTEL INTERNATIONAL
1983-MAMAIA-HOTEL PERLA
1986-BUCURESTI-GALERIA CAMINUL ARTEI
1986-RAMNICU-VALCEA-GALERIILE DE ARTA
1991- BUCURESTI-GALERIA CAMINUL ARTEI
1995-BUCURESTI-GALERIA ORIZONT
1995-BUCURESTI-FOAIERUL TEATRULUI DE COMEDIE
1996-BUCURESTI-GALERIA MUZEULUI LITERATURII ROMANE
1998-MOGOSOAIA-CENTRUL NATIONAL DE CULTURA
1998-AMBOISE/FRANTA-GALERIA LE POINT TOURNE
1999-BUCURESTI-GALERIA SIMEZA
2002-BUCURESTI-CERCUL MILITAR
2003-BUCURESTI-GALERIA GALATECA-martie
2003-BUCURESTI-GALERIA GALATEEA-decembrie-ianuarie
2004-TIMISOARA-GALERIA CAROLAS
2004-DEJ-GALERIA FREZIA-martie
2004-AIUD-GALERIA INTER ART-august
2004
-BISTRITA NASAUD-GALERIA U.A.P.

2005-BENDORF-GALERIILE “HUNTER LENCHENS HAUS”-martie
2005-BONN-CONSULATUL ROMAN-aprilie
2005-KOLN/GERMANIA-“Piazzetto”
2005-RAMNICU VALCEA-GALERIILE U.A.P.

2006 - BUCURESTI - GALERIA T&C ART HT

2006 - BRASOV - BIBLIOTECA JUDETEANA

2006 - BUCURESTI - ATLANTIC CLUB

2006 - BUCURESTI - GALERIA SIMEZA

2007 - BUCURESTI - GALERIA ANA

2008 - BUCURESTI - HOTEL HILTON

2009 - BUCURESTI - CENTRUL ARTELOR VIZUALE (CAMINUL ARTEI)

2010 - BUCURESTI - GALERIA IRECSON

EXPOZITII DE GRUP


1977-1980: participa la toate Anualele Judetene de Arte Plastice

1972, 1973,1987: expozitia “Promotia 67 a Institutului de Arte Plastice “N.Grigorescu” din Bucuresti.\

1973, Bacau: Portretul in Colectia Muzeului de Arta

1973, Bacau: Expozitia Interjudeteana de Arte a Filialelor U.A.P.( Galati, Braila, Bacau)

1974, Bucuresti, Ateneul Roman: Expozitia Taberei de Creatie Letea

1974, 1975, Bacau, Galeriile Muzeului de Arta: Omagiul lui Bacovia

1975, Bacau, Teatrul G.Bacovia: Expozitie de Pictura& Grafica

1975, Bucuresti: Salonul National de Grafica

1975, Bucuresti, Sala Dalles: Bienala de Pictura & Sculptura( ed.1977, 1978, 1986, 1987)

1977, Cluj-Napoca, Muzeul de Arta: Salonul National de Pictura & Grafica

1980-1987, Bucuresti, Muzeul N.de Arta: Saloanele Municipale de Arta

1977, Bucuresti: Expozitia “Centenarul Independentei de Stat a Romaniei”

1977, Bucuresti: Expozitia “Taranimea, Puternica Forta Sociala

1977, Bucuresti, Muzeul N.de Arta: “Cantarea Romaniei”

1979-1980, Bucuresti: Saptamana Culturala Bacauana( ed.I,II)

1979-1981, Bucuresti: Expozitia “Tabere de Creatie”

1980, Bucuresti, Muzeul N.de Arta: Salonul Municipal de Arta

1980, Bucuresti, Sala Dalles: Expozitia Nationala de Pictura & Sculptura/ Salonul National de Grafica

1981, Bucuresti: Salonul National de Pictura & Sculptura/ Salonul Municipal de Arta

1982, Bucuresti, Sala Dalles: Salonul National de Arta

1983, Bucuresti, Sala Dalles: Salonul Municipal de Arta

1984, Bucuresti: Targul National de Arta( ed.I,II)

1985-1986, Bucuresti, Sala Dalles: Bienala de Pictura & Sculptura/ Salonul Municipal de Pictura

1987, Bucuresti: Salonul National de Grafica/ Bienala de Pictura & Sculptura

1988, Bucuresti: Salonul National de Arta

1991, Bucuresti, Galeriile ¾ T.N.B: Salonul Municipal de Pictura & Sculptura

1991, Galati, Muzeul N.de Arta Contemporana: Salonul Moldovenilor

1992, Bucuresti, Galeria Simeza

1993, Bucuresti, Galeriile ¾ T.N.B.: Salonul National de Arta Plastica, Bucuresti, Galeriile ¾ T.N.B: Salonul National de Grafica

1994

1995, Bucuresti, Galeriile ¾ T.N.B: Salonul Municipal de Pictura

1996, Bucuresti, Galeriile3/4 T.N.B.: Salonul National de Grafica

Galeria Orizont: Salonul Municipal de Arta

1996, Bucuresti, P. Parlamentului( Gal. “C.Brancusi): Expozitia de Grafica

1996, Sinaia, Centrul Cultural European: Expozitia de grup, 5 pictori

1997,Bucuresti, Cercul Militar National: Expozitia de grup, 4 pictori

1998,1999,2002,Bucuresti: Targurile Internationale de Arte Vizuale (gal.TIAV)

1999, Resita, Muzeul Banatului: Salonul International de Arta

1999, Centrul Cultural N.Mogosoaia: Expozitia de grup( s. Palatului brancovenesc)

1999, Galati, Muzeul N. de Arta: Expozitia “Conformism, non-conformism”

2000, Bucuresti, Galeria Muzeului Municipiului: “Studio 8”

2000, Bucuresti, Gal.Palatului Parlamentului: Salonul de Arta Contemporana

2001, Bucuresti, Pavilionul Romexpo:Salonul National de Arta Plastica

2002-2005, Bucuresti ,World Trade Center(ed. VIII, IX,X): ”Shop Art”

2002,Bucuresti, S.Dalles-Expozitie de pictura; Ipotesti - Memorialul Eminescu - Expozitia Taberei de Creatie

2004 - 2005 Medgidia - Expozitiile Simpozionului International de Pictura

2005 - Galeria APOLLO si Institutul Francez - Artistes Peintures Roumains en France avec Soleil de L'Est entre 1997-2004

- Botosani - Muzeul deArta Stefan Luchian, Expozitia Alfatelier

2006 - Faget - Expozitia Internationala de Pictura si Sculptura

2007 - Bucuresti, Sala APOLLO - Expozitia Moldovenilor si Dobrogenilor

- Bucuresti, Romexpo - Expozitia Targului International de Arte Vizuale

2008 - Bucuresti, BRD - Expozitia Pictori Romani in Franta - Expozitie de Pictura Soleil de L'Est

- Bucuresti, Muzeul Municipiului - Expozitia Pictori Romani in Franta - Expozitie de Pictura Soleil de L'Est - Lansare de album

- Targoviste - Galeria Stelea - Bienala Concurs de Arte Plastice Gheorghe Petrascu, ed. IX

- Buzau - Galeria de Arta UAP - Bienala de Arta Ion Andreescu, ed. VI

2009 - Bucuresti, Galeria Orizont - Ipostaze Medievale organizata de Fundatia Zidul

Expozitii in strainatate

1991 Olanda, Wageningen, Gal.Het Dijkstoelhuis: expozitie de grup

1995 Olanda,Deventer:expozitie de grup

1996 Germania, Mannheim:expozitie de grup

1997 Franta,Chateau de Nitry:expozitie de grup

1997 Franta:Paintures Russes et Roumaines(reperes contemporein

1998 Franta,Saint-Prive, Mesmin:expozitie de grup

2006 Franta Collioure - Sal Conseil Municipal - Expozitie de Pictura Soleil de L'Est

2007 - Paris - Centrul Montmartre - Expozitie de Pictura Soleil de L'Est

- Paris - Artistes Roumains Expozitie de Pictura Soleil de L'Est

- La Rochelle - Expozitie de Pictura Soleil de L'Est

- Normandie, La Chapelle Uree - Expozitie de Pictura Soleil de L'Est

2008 - Paris, Fundatia Taylor - Retrospectiva de Pictura Contemporana Romaneasca - Expozitie de Pictura Soleil de L'Est

- Collioure, Chateau Royal - Expozitia Retrospectiva Expozitie de Pictura Soleil de L'Est

Tabere de creatie

1969 Tg.-Jiu

1974 - 1975, Letea

1977 - 1978, Tescani (Bacau)

1981 Deva

1982 Falticeni (Suceava)

1985 Cozia (Ramnicu-Valcea)

1995-1996 Ramnicu-Valcea

1996 Strehaia

1997 Magura (Bacau)/ Ipotesti (Botosani)

1999 Agafton (Botosani)/ Mogosoaia

2001 Voina (Campulung-Muscel)

2002 Brebu (Prahova)

Ipotesti (Botosani)

2004 - Medgidia, Constanta

- Aiud, Alba

2005 - Ipotesti, Botosani

- Medgidia, Constanta

- Bradisor, Rm. Valcea

2006 - Franta, Collioure

- Faget, Timis

2007 - Sarata Monteoru, Buzau

2009 - Blaj, Alba

Lucrari prezente in colectii din tara (Medgidia, Falticeni - col. Casei memoriale “Ion Irimescu”, Botosani - col. Casei memoriale “Mihai Eminescu”, Bucuresti - col.Ministerului Culturii si Cultelor, Muzeele de Arta din Bacau, Botosani, Rm. Valcea, Tulcea, Blaj si Chisinau, colectia Comitetului Judetean de Cultura Bacau si Deva, colectia Casei Memoriale George Enescu din Tescani, colectia Casei Memoriale Ion Irimescu din Falticeni, colectia Casei Memoriale Mihai Eminescu din Ipotesti, colectia Centrului Cultural National din Mogosoaia, colectia Parlamentului Romaniei din Bucuresti) si in strainatate ( in col.particulare din Anglia, Franta, Germania, Italia, Spania, Belgia, Canada, Australia, Japonia, Norvegia, Olanda, Suedia, colectia Conseil Municipal Collioure - Franta)

Calatorii documentare si de studii in strainatate:

1978 - RDG organizata de UAP

1979 - RFG, Dusseldorf organizata de UAP

1982 - URSS - Asia Mica

1987 - RDG si Cehoslovacia organizatede UAP

1996 - Germania, Ludwigschafen Rhein si Mannheim

2000 - Canada - Ottawa si Montreal

2005 - Germania - Koblenz, Bonn si Koln

2006 - Franta, Collioure si Perpignan

Bibliografie generala:

1982 - Pictori Romani Contemporani (vol. 2, Bucuresti)

1997 - Who’s Who in the Balkans, Greece, Athenes

1998 - Enciclopedia Artistilor Romani Contemporani (Vasile Florea, Negoita Laptoiu si alexanfru Cebuc, ed. Arc 2000, Bucuresti)

2000 - Ipotesti - Topos eminescian, Valentin Ciuca si Constantin Prut, ed. Geea, Botosani

2002 - Who’s Who in Romania (ed. Pegasis Press, Bucuresti, editia princeps)

2003 - Colectia de arta a Camerei Deputatilor, Album vol.2 (Anca Florescu, ed. R.A.Monitorul Oficial)

2005 - Artistes Roumaines Contemporaines, Bucuresti Artistes Peintres Roumaines en France avec Soleil de L'Est entre 1997 - 2004 (ed. Arc 2000, Bucuresti)

2006 - Catalogue Soleil de L'Est - Saint Gyr sur Loire

- Who is Who - Enciclopedia Personalitailor din Romania

2008 - Lexicon critic si documentar - pictori, sculptori si desenatori din Romania, sec. XV-XX (Mircea Deac ed. Metro, Bucuresti)

“Atelierul, modul in care Letitia Oprisan si-a conceput ziua de munca explica totul. Nu e vorba de o revolutie, ci de o evolutie cu un autocontrol savant si cult.
Putini artisti au puterea sa creeze in lumina unui tel foarte indepartat. Degajata de grija notorietatii imediate, mizind pe sustinerea materiala a citorva cunoscatori, incurajata de elogiul binemotivat al unor comentatori de arta, Letitia Oprisan a reusit nu doar o serie impresionanta de tablouri ci o metoda originala, un tip de imagine pe cat de socant pe atit de verosimil. O pictura care justifica tot entuziasmul.
Cred ca pictura Letitiei Oprisan poate constitui intr-un climat social mai stabil, o investitie.”

TUDOR
OCTAVIAN,1995

“Letitia Oprisan face parte din categoria acelor artisti care nu lucreaza dupa model. Chiar si peisajele sau naturile statice nu sunt dependente de motiv, ca punct de plecare identificabil in realitatea obiectiva imediata. Motivul si modelul, atit cat se poate vorbi de ele ca puncte de plecare, resorturi initiale sau ipostaze temperamentale de caracter sunt deopotriva, rezultate ale travaliului interior pe care rigoarea unei spontaneitati imperturbabile le disimuleaza cu dezinvoltura si gratie.
Fara crispare afectiva sau excese caricaturale. O fantezie care isi divulga belsugul de epitete ornante, tinind seama de o acuitate a observatiei involuntar caracteriologice dar bine venite, azvirlind in stanga si-n dreapta virtuti si vicii, intr-un joc in care mustrarea ia in raspar iertarea ca pe o ofranda in balciul paradisiac al desertaciunilor.
Artista evolueaza de la o etapa la alta cu o ritmicitate continua si, mai ales, continuta, astfel incat reperele programatice nu se distanteaza unele de altele ci se confirma unitar.”

OCTAVIAN BARBOSA,2002

“Pictura Letitiei Oprisan este argumentul cel mai valid si resursele de innoire ale artei se afla in ea insasi; ca orice tentative legate de limbaj sau forme de expresie proprie unei viziuni sau sensibilitati moderne isi au locul fara dislocarea structurilor esentiale ale constructiei picturale.
Letitia Oprisan este un pictor modern prin calitatea discursului plastic si nu prin gestica epatanta si artificioasa imprumutata de la altii.
Artista traieste creative propriul sau timp. In asta consta meritul cardinal al artei sale ce se dezvolta cu dezinvoltura intr-un spatiu al freneziei cromatice de-a dreptul cuceritor.
Letitia Oprisan este posesoarea unui instinct pictural exceptional, care cu timpul si-a decantat individualitatea stilistica, s-a rafinat si s-a ordonat in sintaxe plastice de o surprinzatoare prospetime si indrazneala asociativa.”


CORNELIU ANTIM,2002

Letitia Oprisan si vocile modernitatii

Pentru Letitia Oprisan veritabila creatie se recunoaste prin faptul ca ea nu e doar un “medium”, ci o trecere spre o alta incapere a vietii sufletesti, ocupand deopotriva “zona” de constiinta caruia i s-a impus, fara ostentatie sau devieri de perceptie.

Arta Letitiei Oprisan a evoluat de la o anume “reverie” conceptuala, in care manierele de supunere a materiei picturale sprijineau abstracta purificare a ideilor( prin intermediul culorilor complementare), ajungand treptat, la acea magie a formelor, deghizate in imagini ale concretului(v.rafinata imagerie a unor compozitii-nucleu precum: “Visul uitat, “Femeie in galben”, “Intrusul”, “Concertul”, ciclul “Conversatiilor” sau acela al “Enigmelor pictografice”).

Formele acestei creatii menita a elibera vitalitatea au conturul unei calatorii in tinutul boreal al imaginatiei, asa cum era ea privita, in plin secol romantic, de un Theophile Gautier. De fiecare data cand se priveste pe sine plasticiana o face cu sincera credinta a apropierii unui ideal, ce-i pare uneori coplesitor si aleatoriu. Avand in vedere configuratia aparte a “traseului”sau ideatic ea poate fi considerata martor si judecator al propriei ascensiuni, asa cum o demonstreaza si recenta sa “reprezentatie”(intitulata graitor, “Privirea”). Universul ei e in intregime constituit din stari ce imbraca mantia experientelor vitale. Creatoarea isi rosteste monologul plastic cu delicatete, nelasand emotiile sa se “osifice”, nesubminand legile cromaticii. Demersul ei pictural poate fi inteles deopotriva ca o perpetua simfonie a culorilor, in descendenta beethoveniana, dincolo de orice artificiu retoric. Exista in acest mod de a imagina arta o exemplara convietuire intre naturaletea figurativului si muzicalitatea ideilor transfigurate; gesturile sale plastice imagineaza o punte intre fascinatia semnelor lumii si puterea de a le modela in intimitatea atelierului, conferindu-le relief estetic. In creatia autoarei, simbolul prinde contur cu intreg “corul” de registre stilistice aferente, insinuindu-se subtil in sensibilitatea privitorului.

Letitia Oprisan si-a facut din spectacolul culorii, cultivat cu tenacitate si har, adevarata natura, sau cum spuneau anticii, acea “acta primaria” a propriului destin; de-a lungul unei fertile cariere ea a turnat in expresie acel suras metafizic al lucrurilor, atribuindu-le forma si substanta. Pentru ea locul inimii e insemnat cu lumina. Este felul sau de a ipostazia fervoarea nasterii unei panze. Lucrarile nu fac decat sa restituie ample experiente plastice, printr-o treptata dezvaluire. Altfel spus, compozitiile oprisiene formeaza o partitura omogena, in ritm de andante cromatic; ele pot fi “citite” in diversitatea lor iar nu separat, pe fragmente.

Pentru Letitia Oprisan a crea inseamna a participa la actul genezei. Cu fiecare prezenta autoarea seamana nuferi de gand in gradina istoriei.

Plecand de la inceput in cautarea febrila si solitara a propriului “dublu” metafizic, ea a descoperit in locul unui trist si cenusiu alter-ego, insasi bucuria de a visa impreuna cu celalalt. Pictura sa elibereaza energii incercand sa “uite” acei clesti dezumanizanti ai incertitudinilor.

Arta Letitiei Oprisan poarta inlauntrul ei chipul unui inger tulburat de propria lui poveste...

Armand Steriadi

 
   
   
 

Echilibru si armonie in opera Michaelei Craciun

Mariana Pogonici - Scene de viata

Viorel Hutu si arta mozaiculuI

Daniel Craciun si meditatiile sale asupra vietii

Iluminarile traumei sau "Poveste din pestera cu soare"

Mai multe...



      
 © Copyright 2004 Abc Soft Bucuresti srl. Site-ul este in constructie.