Autentificare | Creare cont | Contacti-ne
 
 
Diverse     Bibliofilie     Orologerie     Bijuterii     Argint     Sticla     Sculptura     Pictura     Icoane     Covoare     Mobilier    

 
Teodosia Avram
 
Pe FanArt sunt expuse
95 lucrari de
Teodosia Avram.
 
 

Auto-prezentare

‘…aici , in spatiul acestor lucrari , se afla tot zbuciumul meu din copilarie pana in prezent , lupta cu nelinistile si intalnirea cu frumusetile vietii ; ‘ a fi sau a nu fi ?! ‘ – pentru ca nu poti trece prin viata scuturandu-te de intamplari fara sa te marcheze – fara sa inveti ce e rau si bine si nu poti face un pas inainte daca nu exista speranta ‘

Biografie

Nascuta in com. Cudalbi , jud. Galati , in 8 iulie 1961

Studii

- Liceul de Muzica si Arte Plastice din Galati ( la sectia plastica ) in care a avut printre

altii , profesori pe : Mihai Dascalescu ( pictura , compozitie ) , Vasile Neaga ( desen ) ,

Nicolae Spirescu ( pictura ) , Constantin Dimofte ( sculptura ) , Silviu Catargiu (

ceramica-arte decorative ) , Emilia Iacob ( textile-arte decorative ) , Angela Tomaselli (

textile )

- Liceul de Filologie-Istorie , Galati

- Scoala Populara de Arta ( clasa de regie-actorie ) , afiliata la Teatrul de Stat Galati ,

prof. Mihai Mihail , Eugen Popescu Cosmin )

- in paralel , urmeaza cursurile Facultatilor de Drept si Psihologie la Bucuresti

Expozitii

Expozitii personale

-16 in tara si 2 in strainatate ( Franta , Ungaria ) / ulei pe panza si carton , acuarela , sticla

stratificata dupa metoda Galle , grafica , arta decorativa ( colaje , tapiterie aplicata )

- participa la Centrul Soros pentru concursul de arta plastica , CSAC – noiembrie 1993 /

Sala Palatului , Bucuresti

- 3 diplome de participare la concursuri de pictura

- lucrari vandute in galerii de arta din Bucuresti ( 1992-2000 ) : Gal. Coleus , Gal.

Edmond , Parcul Carol , Hanul cu Tei , precum si in galerii din :Brasov , Arad , Oradea

, Bistrita , Constanta

Expozitii de grup

1977 - Univ.Galati

1978 - Clubul Tineretului , Galati

1979 - Palatul Navrom , Galati

1991 - Galeria Herastrau , Bucuresti

1992 - Galaria Avanpost , Bucuresti

1993 - Banca Romaneasca , Bucuresti

1994 - Club Progresul BNR , Bucuresti

Primaria Sector 4 Bucuresti

Bursa de Marfuri Bucuresti

1995 - Cercul Militar National , Bucuresti

Muzeul Marinei Romane , Constanta

1996 - Sala AAP , Bucuresti

1997 - Cercul Militar National , Bucuresti

1998 / 1999 Muzeul Marinei Romane , Constanta ( impreuna cu Takashi Ono )

2000 - Hotelul Venus , Mamaia , Constanta

2001 - Muzeul Marinei Romane , Constanta

2002 - Cercul Militar National , Bucuresti

2004 - deschide Galeria de Arta , str. Buzesti nr. 6 , Bucuresti

Mamaia , Constanta

Din 2003 pana in prezent – Presedinta ONG Asociatia artistilor si Artizanilor Plastici Romania-Japonia fondata impreuna cu Takashi Ono , pentru promovarea creatorilor talentati si a schimbului cultural dintre Romania si Japonia

Lucrarile artistei se gasesc in colectii particulare din Austria , Belgia , Canada , Elvetia , Finlanda , Franta , Germania , India , Israel , Japonia , Nicaragua , SUA , Turcia , Ungaria si Romania

cu prilejul expozitiei personale de la Cercul Militar National , din1992

“Recenta expozitie de pictura si grafica a Teodosiei Avram a insemnat , neindoielnic , afirmarea unei tinere inzestrate , care manifesta interes si certe aptitudini pentru mai toate genurile acestei nobile arte . Feluritele aspecte din Delta si din porturile dunarene , in preajma carora a copilarit , sunt evocate cu discret lirism si ascutit spirit de observatie ca si expresivele insemnari de calatorie , cum ar mai putea fi numite cele cateva imagini din Germania , in care surprinde selectiv , specificul atmosferei locale , redand prospetimea notatiei , ca si o buna stapanire a virtutilor desenului .

Si in putinele tablouri cu flori deslusim o nota de gravitate , un colorit mai degraba sobru , dintr-o paleta ce-si propune sa cultive nuantele soaptei... ‘

la vernisajul expozitiei autoarei de la Cercul Militar National din 1995

‘ ... Teodosia Avram imi aduce aminte de Iser – din dragoste pentru culoare si viata – orice ii iesea in cale imortaliza , si dadea lumii o nota personala .

La fel , Teodosia Avram si-a creat un univers al ei , o lume in care , daca vrei sa patrunzi trebuie sa fii un bun analist .

Este un foarte bun autodidact – nu prea a circulat prin atelierele pictorilor , a lucrat zi si noapte de una singura , nu prea si-a pierdut timpul cu lucruri inutile si iata rezultatele...’

Marin Mihalache – critic de arta

comentariu la expozitia autoarei din spatiul omonim din 1994

‘... Teodosia Avram surprinde prin culoare , patrunde in interiorul personajelor , stie sa construiasca ‘.

Adrian - Silvan Ionescu – critic de arta

‘... mult talent , forta , gingasie , o nebunie a liniei si culorii , curaj in manifestare – o pictorita care va lasa o amprenta in arta romaneasca – cat despre arta decorativa , sigur va avea un drum greu de parcurs , dar finalul va merita efortul . Teodosia Avram este o artista adevarata ‘.

C. Petraschievici – pictor si profesor universitar

‘... Tablourile ( de la portrete , peisaje , acuarele si ajungand la naturi statice ) traduc in esenta o graitoare autobiografie lirica , lecturabila precum un mozaic inconjurat de semne .

E vorba mai precis de un arhipelag multiplu de experiente , de stari si atitudini , ce nu se coaguleaza brusc , ci au nevoie de timp , pentru a fi intelese . Astfel , privitorului i se ofera cu generozitate o colectie nebanuita de fotografii sufletesti , o investigatie eschilyana cu mijloacele desenului si culorii in universul “ albelor intamplari ale firii “ (G. Seferis , Intampinarea zeilor )...De altfel , intreg imaginarul sau , tonic si proteiform s-a tradus in gingase si traitoare “aliniamente” de istorisiri plastice . Pictura ei restituie privirii un anume tip de evolutie ce transcende dificultatea , trecand impreuna cu celalalt , pe taramul inefabil al emotiei .Rezonanta e legea interioara a acestui spectacol bizetian de culoare , sunet si sentiment , si prin el pictorita obtine elogiul permanentei . Puterea si statornicia artei sale descind din faptul ca lumea ce ea ne-o dezvaluie e brazdata de calatoriile sufletului , ce nu sunt altceva , decat necesare treceri de la o intrebare la alta a destinului . ‘

Armand Steriadi critic de arta si ziarist

‘...Teodosia Avram are o personalitate puternica , va reusi sa patrunda in esenta acestei nobile arte – pictura . Cred ca ar putea face si sculptura , imi place cum evolueaza .’

Gheorghe Iliescu-Calinesti – sculptor

‘…De la inceput ne atrag atentia acuarelele prin spontaneitatea liniilor sugestive , prin gratie , realizate in culori calde , ele ne aduc un colt de parc , un arc de pod , copaci singuratici frematand , o nava ce spinteca lin apele fluviului la vale etc. In contrast cu linistea degajata de acuarele , uleiurile sunt colturoase , au o duritate a contururilor , totul tusat prin linii negre .

Portretele , si mai ales autoportretele – este vorba de o autoare! – nu se vor a fi frumoase , impodobite , ele exprima o stare de spirit , chiar pana la obsesie – melancolia . Natura statica , un alt subiect abordat de tanara pictorita , este rezolvat cu caldura , gingasie , chiar fermitate .

‘Este aici un strop din candoarea sufletului ei de copil ‘ , gandim admirand un buchet un buchet de flori , un vas din lut smaltuit in culori vii , ori fructe ce au adunat toata caldura unei veri . Prospetimea culorilor si delicatetea formelor , in cazul naturii statice , dau un ton vesel , optimist expozitiei .Dorim Teodosiei Avram succes si sa-si afle drumul adevarat , cum spun marinarii , in ale artei.’

Mariana Pavaloiu – muzeograf ( Muzeul Marinei , Constanta )

‘Siguranta trasaturilor denota fermitatea caracterului autoarei , iar spontaneitatea ce caracterizeaza aproape toate lucrarile descopera nelamurite gingasii interioare’.

Florica Matei – pictor si cercetator stiintific

‘Elementele ce definesc pictura Teodosiei Avram sunt atentia sporita acordata universului interior , sensibilitate , in special portretele..., delicata in acuarele Teodosia Avram are un lucru pe care putini pictori il au : TALENT

Alexandru Paduraru – scriitor si ziarist

‘ Bravo Theo ! Acuarelele sunt de iubit ‘ / George Tomozei

‘...Expozitia cu uleiuri pe panza si pe carton , cu acuarele si grafica in creion . Autoarea : galateanca stabilita in Bucuresti , absolventa a scolii de arta plastica , o pictorita autentica in primul rand o portretista . Ea reuseste sa surprinda psihologia personajelor prin siguranta liniilor figurilor si prin culorile folosite , incat aceasta isi divulga , ca si cand ar fi privite aievea , bucuriile , tristetile , nostalgiile , singuratatile , traumele sufletului lor . Sunt inspirate de asemenea , naturile statice , peisajele si compozitiile , concretizate – toate – printr-o cuprindere si expresie a ceea ce vrea sa impuna pictorita : ingemanarea dintre precizia clasicului si culoarea impresionismului ‘.

Valentin Borda – istoric si ziarist


Pictorita Teodosia Avram "trandafirul japonez" al generatiei actuale

Nascuta la 8 iulie 1961 in comuna Cudalbi din judetul Galati. A urmat Liceul de muzica si arte plastice din Galati – sectia plastica , Scoala populara de arta de pe langa Teatrul de Stat Galati – sectia regie actorie. A deschis numeroase expozitii personale in tara , iar in strainatate in Franta si Ungaria. A avut preocupari de arta decorativa si de realizarea unor modele de sticla stratificata prin metoda Galle. Frecventeaza cursuri universitare de drept si psihologie. Din 1990 este membra a Asociatiei Artistilor Plastici ; din 2003 si pana in prezent este presedinte fondator a Organizatiei Neguvernamentale Asociatia Artistilor si Artizanilor Plastici : Romania-Japonia. Expune pentru prima data in 1991 in expozitie de grup la Galeria Herastrau. Dintre numeroasele expozitii personale amintim pe cele de la Galeria « Avanpost », Banca Romaneasca 1993, Primaria Sector 4 1994, Bursa de Marfuri Bucuresti 1994, Muzeul MarineiRromane Constanta 1995, Asociatia Artistilor Plastici 1996, Muzeul Marinei Romane Constanta 1995 impreuna cu japonezul Takashi Ono. In 2004 deschide o galerie de arta in Bucuresti in care expune tablouri proprii, galerie suspendata temporar din 2007.Lucrarile pictoritei au ajuns in colectii si muzee din Africa de Sud , Anglia , Austria , Belgia , Canada , Danemarca , Elvetia , Finlanda , Franta , Germania , India , Japonia , Israel , Olanda , Rusia , Siria , Suedia , Turcia , Ungaria si SUA . Numeroase colectii din Romania contin sute de tablouri ale artistei .

***

Ne apropiem cu gandul si cu sufletul de opera unei pictorite , care sub aparenta unui joc al culorilor , incearca si reuseste , cu multa sensibilitate si forta de introspectie sa ne redea natura secreta a lucrurilor si oceanelor ce se agita in sufletul uman.

Ne aflam in fata unei creatii ce constituie deja un univers de vibratii senzoriale, reflectii si mesaje plastice , peste timp si dincolo de cliseele in care suntem obisnuiti sa gandim noutatea rodnica in creatia plastica . Cu alte cuvinte , ne aflam in fata unei modalitati majore a picturii romanesti izvorata dintr-o personalitate puternica ce lumineaza cu penelul ei spatiul mioritic si fapturile ce il populeaza . Ele sant luminate dintr-un unghi inedit , ceea ce le face mai vii si mai intime .Descoperim o ipostaza nebanuita a lucrurilor , o dinamica latenta a lor ce genereaza un indicibil farmec . Ceea ce este miraculos , sta in faptul ca , folosind un asemenea penel-dalta , ce dezvaluie esenta , si manifestarile naturii si omului , totusi nimic din vioiciunea si gingasia coloristica a acestui spatiu , a fapturilor sale nu se pierde , ci se potenteaza spre sublim .Pictorita construieste din jerbe cuantice de culoare o lume plina de farmec si caldura in care se resimte o adiere de vant racoros .

In multe din tablourile sale , sunt exprimari coloristice in care formele sunt definite cu ajutorul petelor de culoare ce survin in ritmuri intense de cascade , dar uneori apar si ca elemente de mozaic ale unui lac insorit , prin caderile superbe de lumini diferite. Ele parca vin din zboruri spre Terra ale unor farfurii zburatoare ce se insinueaza discret, inexplicabil ca o presimtire a fantasticului fantastic din peisajele si fapturile acestei lumi ,asemenea celei zugravite in nuvelele initiatice ale lui Mircea Eliade .

Dincolo de acestea , simtim un matematician rezolut , care analizeaza forma,un creator cu aspiratii spre universalul pur.In alti termeni,Teodosia Avram reuseste sa reconstruiasca , simbolic si calofil in limbajul ei plastic lumea noastra,in timp ce alti pictori doar incearca. A fost posibil acest lucru ,pentru ca ea nu pleaca numai de la studiul picturii si experienta ei de viata,ci a incercat si a reusit prin studii enciclopedice sa-si formeze o viziune renascentista asupra vietii,A fost pasionata si a studiat sistematic muzica,actorie,drept,psihologie;in plus a aprofundat sub imboldul si controlul unui maestru de origine japoneza limba si cultura japoneze, mai ales tehnica si mesajul plastic al artistilor ei . Acest vast orizont,nu-i risipeste si nu-i incetoseaza talentul,delicatetea receptarii cromatice si dimpotriva,aproape inexplicabil,ii declanseaza duiosia si admiratia in fata celei mai marunte fapturi ale lui Dumnezeu,ii permite sa descopere armonia ce se ascunde pana si intr–un zbor de fotoni sau intr-o cadere de raze. Culturii noastre plastice ii lipsea pana acum o personalitate viguroasa care sa creeze in spiritul si viziunea lui Cezanne,sa tina seama de infrastructura geometrica a lumii asa cum cere metoda acestuia. Prezenta covarsitoare a Teodosiei Avram in plastica feminina contemporana trebuie explicata si prin faptul ca intuitiv sau constient porneste de la geometria elementara a formelor ,de la simplitatea cristalina , matematica a infrastructurii realitatii – dezvaluita noua de Cezanne si ajunge la rostuirea culorilor dupa formule magice , cu putere de fixare in eternitate a amintirii si a catharsis–ului – stari emotionale incercate firesc in fata formei pictate .Aceasta experienta majora care se modeleaza , sub forma unei ploi de pete colorate din care se incheaga mirajul compozitiei , este poate tot ce este mai caracteristic modului in care pictorita intelege arta moderna . Pictura ei recurgand la mijloacele artei moderne , dar si la intuitii tehnice si estetice propriise aplica unui specific si unui rost romanesc astefel incat se ajunge la o sinteza in care tot ce este intim si sublim in viziunea pictoritei este simultan ceva romanesc cu bataie in universal .

Desigur traditia coloristica si introspective a picturii romanesti se implineste prin aceasta artista.Acest artist se revendica in linie aproape directa prin profesorii ei de la Liceul de Arte Plastice din Galati , de la Ciucurencu. Si , intr-adevar , in unele tablouri ale ei , sunt exprimari coloristice in care formele sunt definite cu ajutorul petelor ce survin in ritmuri intense de cascada , dar uneori si de lac insorit .Alteori liniile sunt conturate ingrosat ca la Ciucurencu . O pictura cum este Parcul Tineretului , unde copacii par printr –un joc de iluzii optice,cand desfrunziti ( chiar cioturi)cand purtatori ai unor coroane verzi ; cu o asemenea pictura s-ar fi simtit onorat sa o semneze si Ciucurencu. Insa in unele acuarele ale sale , cum este ”Eforie Sud” , parca il intalnim pe Theodor Pallady, cu subtilele sale degradeuri apoase si liniile usor ne-drepte,dar energice. Constient si inconstient,pictorita a tras seva din intreaga pictura romaneasca ,mai ales din cea interbelica. Uneori are sensibilitatea cromatica a lui Tonitza si puterea de expresie a desenului sau . Alteori , regasim in picturi , zone de albastru deschis-inchis ,prin tuse clare si ferme cu nostalgii adanci ce amintesc de Petrascu ; alteori tusele ,culorile si infratirea cu pamantul romanesc ,ne fac sa ne gandim la Tuculescu .

In acelasi timp este o datorie de onoare sa o apropiem de distinsele doamne ale picturii romanesti,intre care Teodosia Avram straluceste .Nu numai coloristic,dar si prin desen ,traire meditativa si mesaj inseninat .In multe lucrari ale ei,continua si o implineste pe Lucia Demetriade –Balacescu, pe Niculina Dona-Delavrancea si pe Nuni Dona.Totodata ,descoperim afinitati in arta investigatiei portretistice si in inclinatia spre exotic cu Cecilia Cutescu Storck .Exprimarea nostalgiilor prin degradeuri in albastru are elemente comune cu o alta pictorita din sudul fluvial si marin al Romaniei, Doamna Vanda Sachelarie-Vladimirescu. In privinta acuarelelor-menite sa ne exprime farmecul vechilor asezari-se ingemaneaza uneori cu Maria Brates -Pillat,dar dincolo de aceste similitudini se impune formula cuprinzatoare originala,dionisiaca si apollinica,in acelasi timp a creatiei in desfasurare si in plenara maturitate a artistei. Daca dragostea ei pentru cultura japoneza a dus-o catre o concizie si o gratie a desenului apropiata de stampele japoneze,sufletul ei metaforic si preocuparile de psihologie ,i-au permis sa devina o portretista de exceptie. Chipul femeilor ,copiilor si barbatilor portretizati de ea surprind rezumativ si elocvent istoria unei vieti ,intreaga drama a conditiei umane traite in felul sau de fiecare individ Portretul in creion albastru al sculptorului Bogdan Hosbota parca ne vizualizeaza si incarneaza versul lui Eminescu:“Cu ochi straini si goi”,ochi ce fixeaza intreaga drama a creatorului,ce trebuie sa se imparta intre idealurile sale si nevoia de a iubi pana la sacrificiu o faptura a acestui pamant. Portretele in ulei sunt de o forta si o profunzime aparte,strabatand toate starile sufletului uman, in toata complexitatea lor.Acest lucru presupune asumarea tragica si simultan increzatoare a existentei de catre personajele infatisate .Autoportertul in ulei pe carton din perioada 1979 reprodus de artista si pe coperta primului album al picturilor ei,este una din cele mai remarcabile opere ale sale in care parca fuzioneaza influente ,tehnici de introspectiesi formule de culoare din Vealsquez si Picasso. Observam in acest autoportret cum feminitatea se converteste in barbatie ,intr-un proces indefinit ,impresie intarita ci fiecare vizualizare ,aceasta fiind singura salvare pentru o femeie din timpul nostru

Ciudat sau poate nu , aproape toate portretele sunt strabatute de o tristete iremediabila , de o rasfrangere pe chip a transparentei sufletului , a delicatetei naturale a lui si a incercarilor traite . Portretul in creioane colorate a lui Nicu Barba exprima in toate starile ei , trairea nedumeririi triste si a unei indoieli in privinta vietii , ce tinde sa devina permanenta . Copilul ce-si gandeste cumintenia este tipizat in Loredana – creion din 1970 , in vreme ce Ingandurata este Emilia Iacob , fosta profesoara de arte a pictoritei .

Relatiile complexe din cuplul de indragostiti ,acele oscilatii sufletesti intre amintirea primelor clipe de iubire paradisiace si starea de dezabuzare ,ce intervine in confruntarea cuplului cu obstacolele vietii , minunat surprinsa cu ajutorul unei ploi de pete de culoare,dar si prin juxtapunerea gauguiniana a plajelor de culoare , in neuitatul ulei pe panza “Protectie”. Atrasa de diversitatea infinita a lumii si de diversitatea caracterelor sufletesti,ea vrea sa spuna totul despre tot. Este o desfasurare fascinanta ce arata posibilitatile tematice si stilistice nelimitate ale artistei ,care a reusit precum Balzac ,pe aceasta cale atotcuprinzatoare a vietii .Amintim ca Brancusi in tinerete a creat nenumarate sculpturi , cuprinzand sute de idei si forme ,pe care apoi le-a abandonat in exilul sau parizian in favoarea abordarii seriale si tot mai aprofundate a unui numar limitat de teme si volume clasice .Oricum va proceda de acum incolo pictorita Teodosia Avram ne aduce speranta intemeiata ca va deschide o noua cale regala in pictura romaneasca . In intreaga diversitate a acestei prolifice creatoare , intalnim desigur , o unitate si armonie,o nota maxima de originalitate,un lirism cromatic strabatut de strafulgerari ale gandului hamletian,o daruire spre frumusetea fiecarei clipe ,cu sentimental datoriei ce izvoraste din credinta ca acele clipe merita trecute in eternitatea plastica prin dezvaluirea miracolului ei. Stim ca asa se intampla ,ca asa stau lucrurile,fie si numai daca privim ultimul ei tablou “ Trandafirul Japonez”,un vartej spiralic tentacular si tumultuous de culori de parca nu e numai vorba de o floare,careia i-a pictat pana si parfumul,ci chiar de o noua cosmogonie ce proclama: “La inceput a fost culoarea’’.( se stie ca pentru egipteni lumea a inceput cu prima floare – un nufar ce a rasarit din mlastina initiala .

Pentru aceasta artista Dumnezeu a obosit si pictorii sunt cei chemati si datori sa-i continue opera de miracole si sa aduca bucuria.


Lucian Radu Stanciu

Bucuresti 2008

 
   
   
 

Echilibru si armonie in opera Michaelei Craciun

Mariana Pogonici - Scene de viata

Viorel Hutu si arta mozaiculuI

Daniel Craciun si meditatiile sale asupra vietii

Iluminarile traumei sau "Poveste din pestera cu soare"

Mai multe...



      
 © Copyright 2004 Abc Soft Bucuresti srl. Site-ul este in constructie.